Waarom zijn sommige dieren nachtdieren en anderen weer 'dagdieren'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Sommige dieren hebben zich in de loop van tijd aangepast aan het leven overdag, andere aan het nachtleven. Het kan niet zo zijn dat alle dieren dagdieren zouden zijn, want er zouden dan vast wel dieren zijn die dachten; 'he, 's nachts slaapt iedereen en dan kan ik dus lekker m'n gang gaan!'
Hetzelfde geldt natuurlijk ook als er alleen maar nachtdieren zouden bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Klopt :) En voor de vragensteller: mocht je engels kunnen lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Niche_differentiation Dit is het concept eromheen :)

Andere antwoorden (3)

Alle diersoorten zijn op een eigen manier geëvolueerd en hebben zich daarbij aangepast op een bepaalde tijd in de dag. Vaak om juist een bepaalde voedselbron te bemachtigen of roofdieren te omzeilen. Denk maar aan vleermuizen die waarschijnlijk 's nachts vliegen omdat ze dan geen last hebben van vogels, die overdag het voedsel wegkapen. Minder concurrentie dus!

Zo is er bij iedere diersoort wel te bedenken waarom hij op een bepaald tijdstip actief is en wanneer niet.

Een olifant doet zowel beide, omdat het 's nachts koeler is en je dan grotere afstanden af kan leggen en overdag omdat het eten dan beter te vinden is.

Ook het weer is erg bepalend, zoals bij de olifant goed te zien is, op het heetst van de dag kun je op de Afrikaanse savanne (en andere hele warme gebieden) maar beter slapen onder een boom of onder de grond kruipen!
Op de noordpool is dat bijvoorbeeld niet het geval, daar komen dan ook minder nachtdieren voor.(de gene die er wel voorkomen, hebben daar een andere reden voor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren zijn denk ik noodgedwongen nachtdieren. Overdag zijn ze niet snel en wendbaar, gepansterd of groot genoeg om te kunnen overleven buiten hun schuilplaats. Zouden ze altijd in hun schuilplaats blijven dan konden ze weer geen eten vinden, zich verspreiden of een partner vinden.

Er zijn echter ook weer uitzonderingen, roofdieren die zich specialiseren op nachtdieren zoals uilen. Uilen zijn trouwens ook vaak overdag actief, maar veel soorten grotere uilen worden onmiddellijk verdreven naar een schuilplaats zodra ze zich overdag in de lucht vertonen, vooral kraaien hebben daar een handje van.

Nachtvlinders zijn ook wel interessant vanwege hun fenomenale reukvermogen, dat stelt ze in staat een partner te vinden in het donker. Opvallend is dat ook sprinkhanen zich vaak 's nachts verplaatsen. Overdag zouden ze denk ik ten prooi vallen aan de vele vogels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben zich aan hun omgeving aan kunnen passen om te overleven en dat heet evolutie.